En annan metod är den sk pantograferingen. En
pantograf kan hantera många glas samtidigt
- vår ena kan ta 24, vår andra tar 12, men det talas om sådana som tog 36 st (t.ex. i boken
Reijmyre 200 år).
En pantograf som vår är både mer och mindre mångsidig än en guillocheringsmaskin, beroende av
hur man ser det.
För guillocheringsmaskinen gäller att (bortsett från att den tar färre bitar åt gången) föremålet
snurrar "hela tiden" – det går alltså inte få till mönster med linjer som tar slut.
Pantografen, däremot, kan i alla ögonblick dra tillbaka ritstiften; alltså kan den ha linjer
som plötsligt avslutas. Pantografen återger det mönster som förlagan har, i det antal
(runt glaset) som där finns ritstift monterade.
Ett underbart resultat av pantografens konstruktion är att ett (endast ett) mönster, anbringat
(etsat? graverat?) på en plåt passade till alla storlekar och modeller av glas - läs mer på
"Pantografen, så funkar den". Där finns också
en film.
Pantografen måste vara det ultimata verktyget i glasbrukens
"vackrare vardagsvara"-deltagande, även om maskinerna fanns långt innan det konceptet
fanns.