— — Detta är en gammal sida, klicka här för aktuell sida — —
När pressen kom till glasbruken
Som vi nyss sett, på sidan med allmänna fakta, började glaspressen komma till Sverige på 1830-talet: först till Reijmyre, sedan till Skönvik, Kosta...
Allt verkade klart för glaspressningens triumftåg.
Man experimenterade med olika typer av pressar, olika typer av material för formar. Strömberg
(Kostaglaset 1742-1916) nämner att man hade formar i lera, mässing och till slut järn.
Men man hade vissa problem: just på Kosta (skriver Strömberg) var ett problem att formarna inte höll.
Till slut blev det så att brukets smed fick hand om både formar och själva glaspressningen.
Det tog drygt tio år innan Kosta presenterade "dugligt" pressglas.
På Skönvik gick det sämre. Brukets ägare, Carl Ramström, visade 1838 upp några exempel på ett möte
med Industriföreningen. De närvarande affärsmännen som handlade med glas "ansågo enhälligt att dessa
prof kunna uthålla jämförelse med utrikes ifrån införda af fösta kvalitet både i afseende på massans
renhet, fullkomliga färgfrihet eller vackra färgning, samt formarnas noggranna utprägling".
Trots detta lyckades det inte bra: år 1842 var det sista året man pressade glas på Skönvik.
Räkenskaperna visar att det årets produktion totalt bestod av 16 tallrikar, 180 ljusmanschetter,
102 saltkar. Den produktionen borde ha kunnat göras under en, högst två arbetsdagar...
Vid brukets nedläggning 1870 fanns pressen och formarna kvar, oanvända sedan närmare 30 år.
Framåt 1850-60 började det bli vanligt med pressat glas, fler och fler glasbruk skaffade pressar.
Formarna importerades ofta, men småningom blev det vanligt med svenska pressformmakare. En av de fortfarande
ihågkomna hette Johan Wilhelm Bergström från Stockholm. Anledningen att ha är ihågkommen är att han signerade
sina formar med IVB inne i formen: signaturen finns alltså på alla föremål som pressades i en sådan form.
Här i Småland kommer vi hellre ihåg Stenbergs gjuteri och mekaniska verkstad i Lindås utanför Emmaboda.
Stenbergs formar har ofta ett märke i godset, men inte så att det syns i glaset.
Vid detta laget hade formarna blivit mera komplexa: delbara, ibland i mer än två delar, allt för att kunna
tillverka föremål med "konstiga" former.
Ett exempel är denna, som är i fyra delar, och troligen gjord på
Stenbergs formverkstad i Lindås: