Bergdala glastekniska museum
|
BESÖK OSS |
|
|
- Om glasugnar - Om glasdeglar - Pressning, allmänt om - Pressglas i Sverige - Om centrifugering av glas - Hur görs en termos? |
|
— — Detta är en gammal sida, klicka här för aktuell sida — —Glaspressning, vad är det?Först och främst är det en så kallad "bra fråga" – du får troligen olika svar beroende på vem du frågar. Längre ned på sidan finns en möjlig definition. |
|
Förmodligen har man alltid "pressat" märken i glas: redan innan glasblåsarpipan var uppfunnen
tillverkades kärl med "märken" på utsidan.
Senare finns otaliga exempel på sigillmärkt glas: en glasplutt som fått ett märke av en inpressad stämpel.
Så är det språkbruket: åtminstone från 1700-talet finns "prässat" glas nämnt i svenska texter.
|
|
||
|
|||
Men varför en massa text som inte handlar om pressning?
En tänkbar definition är följande (en aning bearbetad variant av vad som står i skriften
Pressglas):
|
|
||
Pressar, som vi förstår dem idagI början av 1800-talet började man experimentera med pressar (för att snabba på produktionen) i USA – från ca 1825 och flera år framåt togs det ut ett antal patent. Europa hängde på, och ryktet nådde Sverige. Enligt många historier (tyvärr inte belagda fullt ut) skickades en Joachim Åkerman ut på studieresa år 1834. Han återkom med, ja vadå? en hel press, ritningar, en modell – uppgifterna går isär, men man vet att Åkerman hjälpte Reijmyre glasbruk att, som första svenska bruk, skaffa en handmanövrerad press år 1836. Läs mer om pressningen i Sverige på sidan pressglas i Sverige.
Pressar har förekommit i mång olika modeller:
Småningom blev de försedda med tryckluft, för att underlätta för "tryckaren". Då visade det sig att det nog iallafall fanns ett mått av hantverkskunnande... en anekdot berättar att man vid en press i Kosta blev tvungna att ställa trycket på 80% för att sedan låta en människa göra det sista trycket. |
|
||
Olika sätt att utnyttja tekniken:Pressformar var (och är) dyra verktyg.De är oftast gjorda i gjutjärn, dels för att hålla värmen (formen måste hålla ca 400oC för att ge bästa resultat), dels för att hålla länge. I pressglasets barndom var mönstren ofta heltäckande – på detta sätt kunde man använda sämre glasmassa: orenheter var svåra att se på de övermönstrade produkterna. Till de första formarna hörde förstås enkla skålformar, men snart lärde man sig att göra mera komplicerade formar. De blev delbara, för att man skulle kunna göra till exempel gräddkannor med hänkel. Med sådana delade formar är det mycket viktigt att formdelarna passade exakt med varandra. Om det blir de minsta glipa kommer skarvarna att synas tydligt. Glaset sliter på formarna, så de måste skötas noggrant, putsas och smörjas. Ibland "eldpolerades" pressgodset, bland annat för att få bort skarv-märkena. Man lärde sig också att utnyttja en enda form för att framställa flera modeller: "skålen" som kom ur pressen kunde användas som den var; den kunde värmas in och drivas till flatare varor (eller andra former); den kunde förses med ben – den kunde till och med förses med olika ben, och då marknadsföras som helt olika produkter. Ibland användes de pressade bitarna som råglas för slipning; det gick fortare, och man behövde inte avverka så mycket glas i sliperiet för att få fram de djupa skären.
Det har förstås också pressats extremt enkla saker – på Kosta tillverkades takpannor, till exempel.
(se bilden här bredvid)
|
|
||
Pressglas - men det finns väl inte längre?!?En vanlig föreställning är att pressglasets storhetstid var under 1920-30-talen, men det beror på hur man ser det: idag har pressarna automatiserats, med de har fortfarande sin plats även inom konstglasindustrin – på Målerås pressar man flera olika modeller med handkraft.Inom industrin är (automatiserad) pressning mycket vanlig. Om du har ett ungsfast glasfat kan du förmodligen känna skarven mellan malle och form. Även "fastblåsning i form" försvarar sin plats: se bilden från Iittala ovan. I den moderna emballageglasindustrin: alla emballageglas med olika beteckningar, tex ättiksflaskor med sina graderingar, varumärken osv kan kallas fastblåsta, i helautomatiska maskiner. Mer att läsa, med många fler bilder, finns på sidan pressglas i SverigeLäs också om de pressar vi har här i museet. |
|||
Källor:
|