Bergdala glastekniska museum
|
BESÖK OSS |
|
Månadens föremål
|
För andra språk erbjuder vi/ for other languages we offer - månadens föremål - äldre månadens föremål |
|
2024 |
|
|
Senfkristall... ... kallas det i Tyskland när man använder sina gamla senapsglas som dricksglas.
Här i Sverige brukar man säga att det var Edwin Ollers som på 1930-talet, när han arbetade på Limmared,
kläckte idén att utforma senapsglasen på ett sådant sätt att de skulle kunna göra tjänst även som dricksglas.
Ja, förresten: Nu skall vi modifiera det här litet:
Än idag används glas som förpackningsmaterial. Hur många glasburkar har du själv hemma?
Jo förresten, föremålen finns inte med här på bibblan, men museet äger faktiskt två svampkonserver från 1950, kanske 60-talet. Vi visar dem i museet under sommarsäsongen, men de får flytta till frostfri förvaring under resten av året. |
||
|
Gjutet glas (kallas ibland "stöpt") – gjutning är när det flytande glaset hälls ner i en form, utan att någon kraft appliceras. Tekniken är urgammal, gjutna fönster finns i Pompeji, och kan användas för stort som smått. 1934 göts spegeln till teleskopet på Mount Palomar. Den är fem meter i diameter. Och så kan man gjuta små saker som Bergdalatroll eller små medaljonger att hänga i fönstret eller julgranen.
Formen kan vara enkel, som för Bergdalatrollet, eller delad, som för Snöbollen och vikten.
Ett gjutet föremål är alltid solitt: eventuella håligheter finns endast på ytan, och bestäms av formen. Bland de mest spektakulära gjutna föremålen är väl Bertil Valliens stora båtar, men de mest välkända torde väl vara Snöbollarna (fast alla tänker inte på att de är gjutna). De större båtarna, berättas det, var besvärliga att kyla: glas måste kylas långsamt för att inte få inre spänningar som kan få det att plötsligt spricka. För båtarna fick man bygga specialanordningar - de allra största lär ha fått kylas i närmare en månad! Här visar vi en Snöboll och en Solros (båda från Kosta), ett litet Bergdalatroll och en brevpress i form av en vikt. |
||
|
Målat glas Målat glas har funnits "hur länge som helst" eller åtminstone sedan drygt tusen år före vår tideräkning.
Färg består i grunden av två saker, dels ett pigment som står för själva kulören och dels ett bindemedel.
Läs "allt" om glasmålning i skriften Glasmåleri i Glasriket, utgiven av Kalmar läns museum 2020 (öppnas i nytt fönster).
Här visar vi en vas från (kanske) Rosdala, matterad på insidan, målad med emaljfärg, inv nr
BGM_01_543
|
||
|
"Rosen och svalan" (eller om det heter tvärtom, "Svalan och rosen"?) är ett motiv vars ursprung är höljt i dunkel. Somliga påstår att det har sitt ursprung i Tyskland, men vi hittar inga belägg för det. Sant är dock att det gjorts av flera olika glasbruk, bland annat Kosta och Fåglavik, i förvånansvärt lika utförande, på alla slags glas. Vanligen är det "stämpeletsat" (*), men det förekommer även blästrat och, i något fall, tryckt.
Mönstret:
* stämpeletsning: från en stämpel, eller en stålplåt med motivet ingraverat/etsat överförs mönstret i vax till glaset, som sedan "saltas" med pulver innehållande fluorider som gör glaset matt. Detaljbild på mönstret finner du här. |
||
|
Slipat glas i halvfabrikat? Slipat glas har högt statusvärde och det skall det ha. Slipningen, speciellt djupslipning med delmomenten märkning, grovslipning, finslipning och polering, är tidskrävande, dyrt och har använts i långliga tider för att göra eleganta produkter. Även ett enkelt rutslipat mönster kräver tid och noggrannhet för att slutprodukten skall bli riktigt bra. Men måste det verkligen vara så? Nej det måste det inte. Man kan utgå från ett halvfabrikat. Genom att utgå från en pressad eller en fastblåst produkt kan man spara in både uppmärkning och grovslipning. Vi visade pressat glas här i "Månadens föremål" i mars månad år 2023 o ch vi visade fastblåst glas i juni samma är. Med båda teknikerna har man redan från början en glasprodukt som i sig är mer-eller-mindre djupt mönstrad. Och i båda fallen sitter mönstret redan från början på rätt plats. Det enda som sedan behöver tillföras är en finslipning för att ge mönstret de skarpa kanter som kännetecknar slipningen och att slutpolera. Man slipper alltså ifrån uppmärkningen och man slipper ifrån grovslipningen och dessutom sparar man glas. Den här tekniken börjar man använda under första halvan av 1900-talet. Vad vi visar här är ett pressat grogglas (BGM_01_207), en gräddkanna (BGM_01_372) och ett litet smörfat (BGM_01_007) som alla har gjorts på det här viset. |
||
|
"Plättbakning"
Plättbakning, det vill säga att man först pressar en platta av glas, mönstrad eller inte, utan att begränsa dess utbredning i sidled, och sedan låter den varma plätten sjunka av sin egen tyngd i en så kallad sjunkform för att få uppåtböjda kanter, är en teknik som tillskrivs Göran Wärff under de första åren på 1960-talet då han fortfarande var verksam vid Pukebergs glasbruk.
Tekniken ger en oregelbunden yttre kant som gör att två föremål aldrig är riktigt likadana
utan kommer att ha sin egen karaktär. Tekniken blev populär och användes på många bruk och
av många formgivare.
De föremål vi visar här är ett par smörfat som är gjorda med upp-och-nervänd
plättbakning. De tillhör servisen "Party" som formgivits av ingen mindre än Göran Wärff
själv, men för Kosta glasbruk.
Läs mer på sidan Plättbakning, där det också finns en film som visar tillverkning av en tallrik i Kaboka-servisen. Andra "plättar" i våra samlingar:inventarienummer BGM_01_814, BGM_01_615, BGM_01_816, BGM_01_817. |
||
|
Eldfast glas
(kan också kallas ugnseldfast eller värmetåligt glas, i glasindustrin ofta kallat "hårdglas" - det har med glasets sammansättning att göra, och det är något helt annat än sk härdat glas) Glas tål inte att man drar i det - då spricker det. Om man försöker böja en bit glas kommer man att dra i det på den konvexa sidan och trycka ihop det på den andra sidan. I mitten gör man varken det ena eller det andra. (För illustration, klicka här). Resultatet blir att glaset spräcks på den sidan där man dragit i det och går sönder. Samma sak gäller om man värmer upp ett tjockt glas från ena sidan. Det utvidgar sig på den sidan där det värms och den sidan trycks därför samman. Den kalla sidan, däremot, utsätts för drag och spricker. Eldfast glas utvidgar sig nästan inte alls när det värms upp. Därför utsätts det inte för några dragspänningar och det går inte sönder. Eldfast glas har alltså en speciell sammansättning, det är ett borosilikatgas med ytterligare en del ämnen tillsatta. Eldfast glas uppfanns vid det tyska glasbruket i Jena år 1884 men togs sedan upp av många glasbruk för att producera inte bara laboratorieglas utan också hushållsglas. Många glasbruk gjorde sina egna kvaliteter och varunamn som Pukex (Pukeberg) och Sibal (Reijmyre) kom att finnas på marknaden under en stor del av 1900-talet. Även Ruda gjorde eldfast glas, både under varumärkena Ruda och Nife.
En av de mest välkända produkterna, som tillverkades på många bruk, var kaffebryggaren
"Don Pedro", en så kallad perkolator i två delar som ställdes direkt på spisen.
|
||
|
Bordsuppsatser
(kallas även bordsställ, bordssurtout, ibland stavat bordsyrtut) När det billiga pressglaset slog igenom på bred front under 1800-talets första hälft hände det samtidigt mycket i det svenska samhället. Industrialiseringen sköt fart och det uppstod inte bara en industriarbetarklass utan även en burgen borgarklass, främst i städerna. I de borgerliga hemmen blev det viktigt att markera sin status bland annat genom att duka bordet med ett nytt överdåd. Nordiska Museets utställning "Det dukade bordet" visar 500 år av dukade festbord men i städernas växande medelklass blev stiliga dukningar inte bara något för festerna utan även för vardagen. De bordsställ, eller bordssurtouter, i silver, glas, nysilver, slipad kristall och annat som fanns på kontinenten var väl kostsamma för Sveriges borgare, utan man fick nöja sig med litet enklare utföranden. Vad vi visar här är dels en fastblåst bordsuppsats med olje- och vinägerflaskor, med salt- och pepparkar och en senapsburk på ett speciellt utformat fat anpassat så att hela uppsatsen kan skickas mellan måltidgästerna. Salt- och pepparkarens lock är gängade. Översiktsbild här.
Dessutom visar vi en sockersats, det vill säga en
sockerskål med tillhörande
gräddkanna, samt ett
kuvertaskfat med gelbad och slipad dekor.
|
||
|
Glastekniska museets pris - NOMINERABergdala glastekniska museum drivs av en allmännyttig stiftelse. Vid styrelsens möte på våren år 2021 beslöts att inrätta ett årligt pris till någon som gjort en väsentlig insats för att öka kunskapen om glasrikets industri- och teknikhistoria och på så vis bidra till att antalet besökare till glasriket ökar. Priset avser alltså inte glaskonst eller konstglas utan skall stärka intresset för glasriket som ett teknik- och industrihistoriskt intressant besöksmål.(Läs mer här.) Det är fritt för alla att nominera pristagare. Förslag på pristagare med kortfattad motivering skickas till kontakt@bergdala-glastekniska-museum.se allra senast den 30 april.
Första årets pristagare var Susann Johannisson, Kalmar, som fick 15 000:- för sitt
sätt att på ett pedagogiskt, men ändå faktaspäckat sätt, beskriva
glasrikets industrimiljöer.
Vem vill du se som pristagare år 2024? Skicka in ditt förslag till oss. |
||
|
Centrifugering, en teknik från 1940-talet
… men det var inte förrän på 50-talet den slog igenom.
Orrefors gjorde succé med serien Fuga på Helsingborgsutställningen '55.
Fuga var nytänkande inte bara för tekniken. De kom också i flera storlekar och
var stapelbara. Serien kom att innehålla ett stort antal delar. Hur länge de
tillverkades är oklart, men de återupptogs under en period inför jubileumsåret 1996
(den lilla röda är en sådan).
Numera används centrifugering på de flesta glasbruk.
Mine (Ulrica Hydman-Vallien) lanserades 2002 och tillverkas ännu. Även den finns i flera modeller. Den vi visar här har en defekt som är ganska vanlig - det blir liksom tvärränder i ytan. Vi tror att det beror på temperaturvariationer i formen. Det kan noteras att vi inte har sett den typen av defekter på några Orreforsmodeller.
Läs mer om centrifugering här.
|
||
|
Reklam å'sånt på olika sätt och vis.
Glasprodukter har använts för marknadsföring, reklam och metoder för produktidentifiering har
under lång tid.
På 1920-talet började man screentrycka etiketter direkt på vinflaskor nere på kontinenten. Den tekniken används fortfarande. Texten på Absolutflaskan är screentryckt.
Före screentrycket har man ofta etsat in varumärken och logotyper.
Moderna restaurangglas med mattgråa logotyper är för det mesta lasergraverade. |
||
|
Apoteksburkar och medicinflaskor
Såhär efter helgerna kanske huvudet känns litet tungt och ett pulver av
något slag kan vara på sin plats?
De glasbruk som grundandes i Sverige under 15- och 1600-talen drevs främst av hovet, av högadliga familjer och av kyrkan. Men deras produktion av faktiskt bredare än man kunde tro. Flaskor och förvaringskärl var en del av produktionen. Även om det första offentliga apoteket i Sverige inte grundas förrän i slutet av 1500-talet har det funnits de som kunde blanda och tillreda mediciner. Det är troligt att åtminstone en del av de förvaringskärl som gjordes vid glasbruken användes för förvaring av sådana känsliga varor.
Av flera skäl - dels var brunt och grönt glas billigare och dels gjorde
det att känsliga varor höll längre eftersom de filtrerade bort åtminstone
en del solljus - var apoteksglaset för det mesta färgat. I mitten av
1800-talet började burkarna och flaskorna få standardiserade mått och
storlekar för att underlätta kontroll enligt giftstadgan. Speciellt
kan man nämna att man de franska gramvikterna som standard i 1869 års
medicinalstadga. Här visar vi ett urval av de apoteksglas som Glastekniska
museet har i sina samlingar.
|
||
2023 |
|||
|
Ljusstakar
Idag är elektrisk belysning en självklarhet - men det är ett modernt påfund,
sent 1800-tal. (Till Bergdala kom elektriciteten på 1920-talet, från kvarnen
på Lövås)
Enligt tekniska museet uppfanns stearinljuset i Frankrike omkring 1825. De osade mindre än vaxljusen, de rann mindre och lyste klarare. Under senare delen av 1830-talet såg Lars-Johan Hierta stearinljus vid en resa till London och det var han som tog dem till Sverige. Han grundade (Aftonbladet 1830 och) Liljeholmens stearinfabrik 1839. Idag ligger Liljeholmens stearinfabrik här i Småland, i Oskarshamn.
Enligt Magdalena Ribbing skall man bränna av veken litet grand direkt när
man har satt ljuset i staken. Från början var stearinljus dyra och genom
att de såg litet använda ut visade man att man hade råd inte bara att ha
dem utan också att använda dem.
"fattigmanssilver" av okänd härkomst; med vridet luftben från Johansfors(?); "Gabriel" från Sandvik; "Solros" från Kosta; liten pressad av okänd härkomst; |
||
En av muggarna visar en teknisk egendomlighet som man ser om man tittar noga. Skicka en beskrivning av denna egendomlighet till oss på kontakt@bergdala-glastekniska-museum.se. Något korrekt svar fick vi inte in. Rätt är den mittre muggen på podiet, eftersom etsningen är gjord innan hänkeln – läs mer här. (Kristina får en guldstjärna för upptäckten av fingeravtrycket på den blästrade Rosen och svalan, som råkar vara min favorit! / Kerstin) |
Punschmuggar av olika fasoner
Spritmuseum anger att punschens historia i Sverige börjar i mitten av 1700-talet,
sedan den första lasten arrak kommit till landet år 1733.
Glögg däremot, eller närmare bestämt varmt kryddat vin, dracks redan av de
gamla grekerna.
Här visar vi elva muggar med olika dekor. Vissa är blästrade,
vissa är mattetsade och en del är linjeetsade.
Bilder i inventarieförteckningen:
Läs mer om blästring och etsning under rubriken
"Om kalla glastekniker".
|
||
|
Massproducerade souvenirer (minnessaker)
Redan på 1300-talet tog pilgrimsresenärer med sig souvenirer hem för att kunna bevisa att de faktiskt varit på
en "helig" plats.
I Glasriket har det länge funnits många små glasförädlingsfirmor, målerier, sliperier, små gravörverkstäder och liknande. Dessa småfirmor har köpt råglas från glasbruken och sedan dekorerat dem och sålt dem med förtjänst. En sådan firma var till exempel "Kronobergsglas" i Eriksmåla vars etikett finns på vasen märkt "Gränna". En annan sådan förädlingafirma hette Fa W Johansson, som fanns i Orrefors - de gjorde också sådanahär vaser, men vi har ingen ettikettmärkt.
Här visar vi fem rödbetsade och graverade souvenirvaser märkta
"Växjö domkyrka",
"Karsamåla",
"Gävle rådhus",
"Vreta kloster",
och
"Visingsö",
Märkligt nog förefaller alla vaser av denna modell vara dekorerade med byggnader. Vi har bara sett ett litet fåtal med annan dekor (Karsamåla och Gränna).
Läs mer om betsning här nedan.
|
||
|
Gelbning (betsning, lasering) och gelbat glas
Gulbetsning av glas, "gelbning", med silverlösning har använts i Sverige åtminstone sedan 1300-talet.
Det äldsta bevarade exemplet
finns i Dalhems kyrka på Gotland uppförd under 12- och 1300-talen.
Betsning görs så att man målar det färdiga glasföremålet med en lösning av silversalt, till exempel silvernitrat.
Därefter värms det målade glaset till ett par hundra grader. Då kommer silverjoner att vandra in i glasets yta
och ge en vacker och förhållandevis intensiv gul färg.
Benämningen "betsat glas" används även om sådana med röd färg. I det fallet är det inte silver utan koppar
som ger färgen, men processen och resultatet är i princip densamma.
Många, för att inte säga nästan alla, glasbruk gjorde gelbat glas. Gelbade glas från (Hovmantorps) Nya, Johansfors och
Åfors från perioden fram till 1940-talet hittar man ofta på loppmarkander och i second-hand butiker.
Läs mer om betsning och lystring här.
|
||