This website is bilingual, written both in Swedish and English. For those of you preferring another language, we provide "google translate". Be aware that automatic translation sometimes gives very odd results...

Denna webplats är tvåspråkig, finns på både svenska och englska. För er som föredrar andra språk, har vi lagt till "google translate". Kom ihåg att automatiska översättningar ibland ger konstiga resultat...

- Etsning, allmänt om
- Dekaler för dekoration
- Blästring




Dekaler för dekoration, nästan som målat

Alltjämt handmålas det mesta av det exklusiva målade glaset - mer om det på annan plats senare.
Men tänk om alla reklamglas skulle målas för hand?
Det bleve slutet för dem...

Istället har man arbetat ut en annan metod som bättre lämpar sig för massproduktion av färgdekorerade glas:
det görs med hjälp av dekaler som bränns fast på glaset.

Den här tekniken används ofta för reklamglas som exempelvis ölglas där bryggeriets logotype sitter på glaset, men även i liten utsträckning när det gäller exklusiva glas.

varumärke på ölglas

Dekalerna tillverkas enligt traditionell screentrycksmetod: En film med dekalen belyses och exponeras på en ram med ett speciellt ljuskänsligt ytskikt. Efter exponering och framkallning innehåller ramen en duk, en schablon, som är tät på de ställen där färgen inte skall appliceras och genomsläpplig där färgen skall hamna. Det krävs en schablon för varje färg i dekalen. Sedan trycks färgen på ett speciellt papper, en färg i taget och förses när färgerna torkat slutligen med ett lack som möjliggör överföringen av dekalen från papper till produkt.
Bara som exempel med två färger, svart och gult:

screentryck i två färger

När även lacken fått härda blötläggs dekalerna och papperet tas bort. Lacken med det inneslutna färgtrycket appliceras sedan på glaset för hand och till sist är det dags att skrapa och torka bort allt vatten från dekalen. Därefter bränns godset i en stor ugn där lacket brinner upp och kvar finns endast dekalen.

dekalen hanteras

Samma teknik används för att dekorera porslin. Porslin bränns vid 800 grader men glas bränns vid litet lägre temperatur eftersom det annars kan mjukna.

Som nämndes ovan används dekaler också, i viss utsträckning, även för mera exklusiva glas. Ett sådant exempel är serien All about you från Kosta-Boda (design Sara Woodrow).

Om en tittar riktigt noga, nära, kan en ibland se dekalens "kant".


- ett tips, för att skilja handmålat från dekal-dekorerat: på handmålade bitar kan en ofta urskilja penseldrag.
(Dessutom är handmålat ofta, men inte alltid, signerat av målaren)

"All about you"
"All about you", detalj
Dekal-metoden kan också användas för att tillverka ämnen för Graalblåsning.
Det brända och dekorerade ämnet är i det fallet startpunkten och på det anfångas klart glas. Därefter värms ämnet in på vanligt sätt och den slutliga uppblåsningen och formningen genomförs.

Det finns förmodligen personer som anser detta vara "fusk".
Nedan ett citat från Ulla-Carin Bergqvist (sondotter till den legendariske Knut, som utvecklade Graal-metoden):
Ha,ha...fusk? Graaltekniken bygger på att skapa ett mönster inuti ett glas, ett sätt att innesluta mönstret mellan glasets väggar. När farfar kom på tekniken, var just det ett av målen, att få bort de vassa kanterna som relieferna vid etsning, gravyr etc skapade genom att bearbeta glasets ytskikt. Det finns således inga regler för hur man förhåller sig till graalämnet (det fanns iofs inga bränndekaler heller). Om det handlar om hantverksskicklighet är ju dekaler inte så svårt att hantera, men om det handlar om konst är ju "luften fri"??. För mig handlar det mest om att vara nyfiken på nya tekniker och möjligheter att skapa något som känns spännande. Kolla in Per B Sunbergs graaler med denna teknik, fantastiska. De tidigare han gjorde är dekaler av presentpapper.
(och närmare "ur-källan" kan vi väl inte komma...)